Atunci când cineva cumpără o mașină de ocazie își asumă din start că este posibil să trebuiască să investească niște bani în ea. Există unele cheltuieli care trebuie luate în calcul cum ar fi o revizie a motorului și transmisiei, poate un schimb de lichid de frâne sau de răcire și alte asemenea lucruri. Dar dacă la un autoturism piesele se pot schimba cu altele noi, în cazul unei anvelope acest lucru nu este posibil. Odată cumpărată și montată își va arăta cu adevărat toate lipsurile.
Multe persoane cred că dacă o anvelopă are destul de mult profil, să zicem 5 mm, aceea este foarte bună pentru încă cel puțin un sezon dacă nu chiar două. Unii sunt ceva mai atenți și verifică și data fabricației acelei anvelope, reflectată în codul DOT de pe pneu. În principiu, dacă data nu este mai veche de doi ani și profilul rămas este mai mare decât cel precizat mai sus, atunci se poate spune că am făcut o achiziție decentă, mai ales dacă prețul cerut este sub jumătate din valoarea de nou.
Dar dacă este vorba despre o singură anvelopă, atunci situația se complică. În primul rând, aceasta trebuie să fie aceeași marcă și model precum perechea sa de pe cealaltă parte a mașinii, pe aceeași punte. Mai mult, diferența de uzură dintre cea deja deținută și cea achiziționată de ocazie trebuie să fie cât mai mică, dacă se poate deloc. Marja de eroare în acest caz trebuie să fie de plus sau minus jumătate de milimetru.
Motivul pentru care această diferență trebuie să fie atât de mică este legat de mecanica mașinii. Atunci când o roată are un diametru mai mare decât cealaltă, diferența de circumferință poate afecta ținuta de drum. De asemenea, dacă roțile respective sunt montate pe puntea motoare, situația se complică și mai mult întru-cât diferențialul va transmite preponderent cuplul motor spre roata cu diametrul mai mic. Prin urmare, mașina nu-și va mai găsi echilibrul dinamic la fel de ușor. Desigur, dacă rulați cu viteze mici, să zicem sub 50 km/h, nu vor fi probleme majore. Dar la o frânare de urgență este posibil să apară diferențe de aderență și să destabilizeze vehiculul.
Dar să presupunem că ați găsit două anvelope la un preț foarte bun, mai au cel puțin 5 milimetri de profil și sunt și potrivite ca și an. Teoretic, cum s-ar spune, se aliniază toate planetele. Mai rămâne un singur factor de verificat și anume condițiile în care acestea au fost depozitate. Aici este mult mai greu să vă dați seama dacă sunt sau nu îndeplinite cerințele care pot duce la conservarea sau, dimpotrivă, deteriorarea acestora.
Abia dacă atunci când aveți toate elementele de mai sus puteți spune că merită investit într-o pereche, sau un set, de anvelope de ocazie. Altfel, este o loterie mai riscantă decât aceea a mașinilor second-hand unde, de bine de rău, se mai pot schimba piese sau se mai pot face îmbunătățiri. La o anvelopă în schimb, odată deteriorată nu se mai poate face nimic. Nu există nicio cremă magică sau loțiune care să le asigure viabilitatea. Strălucirea, da, posibil, dar o anvelopă defectă și strălucitoare nu vă va ține mașina pe drum în condiții de siguranță.
Prin urmare, de cele mai multe ori este de preferat să achiziționați o anvelopă nouă de buget decât una second-hand despre care nu știți nimic. Singura situație în care ar fi recomandată o astfel de variantă ar fi dacă ați face o pană și singura soluție ar fi să montați una de ocazie găsită la o vulcanizare din apropiere. Dar în paralel dați, totuși, comandă pentru două cauciucuri noi, fie ele de iarnă, tot anul – all season sau pentru vară.